تاریخچه زمرد

سنگ راف زمرد

زمرد از یک کلمه فارسی به معنی “جواهر سبز” مشتق شده است. لغت لاتین زمرد از ریشه یونانی لغت اسمارگدوس (Smaragdos) گرفته شده است. این واژه سپس در زبان فارسی به Esmerald مبدل گشت. واژه Emerald بعد از قرن شانزدهم وارد زبان انگلیسی شد.

این گوهر یکی از قدیمی ترین گوهرهایی هست که بشر آن را می شناخته و از آن استفاده می کرده است. گفته می شود حداقل 6000 سال است شکوه رنگ سبز زمرد، بشر را مجذوب خود کرده است. پلینی (پدر) دانشمند رومی ویژگی های این گوهر را در کتاب تاریخ طبیعی خود که در قرن اول میلادی منتشر شده توصیف کرده است. او اولین بار بیان کرد که زمرد یکی از خانواده بریل است و تا اوایل قرن 19 علم این موضوع را ثابت کرد. او (پلینی) می گوید: هیچ سبزی سبزتر از زمرد نیست، و نیز استفاده از زمرد را در جواهرات قدیمی شرح می دهد.

انگشتر زمرد
انگشتر زمرد

احتمالا قدیم ترین زمرد نمونه ای است که در نزدیکی دریای سرخ در کشور مصر یافت شده و تاریخچه زمرد با نام کشور مصر پیوند خورده است. گفته می شود که معادن زمرد این کشور از حدود 1500 تا 3000 سال پیش از میلاد مسیح توسط فراعنه استخراج می شده اند. گمان می رود بهره برداری یکی از این معادن با نام معدن کلوپاترا از زمان سلطنت ملکه کلوپاترای مصر آغاز شده است. اگرچه حدود 2000 سال قبل از تولد کلوپاترا از معادن مصر زمرد استخراج می شده است. اما عشق و استفاده زیاد این ملکه از سنگ زمرد نام او را در تاریخ برجای گذاشته است. معادن زمرد کلوپاترا برای هزار سال به دست فراموشی سپرده شد و مجدد در سال 1818 کشف شد. امروز، مصر پر از حفاری ها و تونل ها جهت اکتشاف و استخراج زمرد است اما به دلیل کیفیت پایین و تولید سنگ های کوچک معادن زمرد مصر رها شده اند.

 

گردنبند زمرد
گردنبند زمرد

 

داستانهای جالب بیشماری در مورد این گوهر باشکوه وجود دارد. اینکاها و آزتک ها در آمریکای جنوبی، جایی که امروزه نیز بهترین زمردها از آنجا استخراج می شود، به زمرد به عنوان گوهری مقدس می نگریستند. پس از افول تمدن اینکاها، معادن زمرد به فراموشی سپرده شد ولی در قرن 16 میلادی با حمله فاتحان اسپانیایی به آمریکای جنوبی این معادن مجدد کشف و استخراج از آنها آغاز شد و زمردهای آن غارت شدند. بعد از این رویداد نام آمریکای جنوبی در نقشه سنگ های قیمتی دنیا ثبت شد. از آن زمان به بعد، خانواده سلطنتی در بسیاری از کشورهای جهان و آمریکای جنوبی برای آراستن زیورها و جواهرات خود از این سنگ زیبا استفاده کردند.

قدیمی ترین سرچشمه های زمردهای اروپایی به طور محتمل در منطقه ای نزدیک سالزبورگ در اتریش است در حدود 600 سال پیش شماری زمردهای خوب در آنجا یافت شده اند، اما عمده سنگ های استخراج شده از این معدن نسبتا مات و کدر بودند.
ایرلند جزیره زمرد است. سیاتل، در ایالت واشنگتن، شهر زمرد است. مقدس ترین نماد مذهبی تایلند بودا زمردی نامیده می شود، حتی اگر آن یشم سبز حکاکی شده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.

هدیه ویژه

کسب 30 امتیاز ارزشمند و ورود به لیست قرعه کشی
تنها با یک ثبت نام ساده