زمرد چگونه تشکیل می شود؟ چرا زمرد کمیاب است؟

سنگ راف زمرد

در این مقاله قصد داریم نحوه تشکیل سنگ زمرد را تشریح کنیم و به این سوال پاسخ بدهیم که چرا زمرد کمیاب است؟

چرا سنگ زمرد کمیاب است؟

سنگ زمرد یک نوع بریل بوده که از بریلیوم، آلومینیوم، سیلیکا و اکسیژن تشکیل شده است. این عناصر در پوسته قاره ای یافت می شوند لذا بریل های بیرنگ خیلی کمیاب نیستند. آنچه زمرد که یک بریل سبز است را کمیاب می کند، حضور عنصر کرومیوم و گاها وانادیوم در مجاورت عناصر مورد نیاز تشکیل زمرد است که باعث سبز شدن بریل و تشکیل این سنگ قیمتی می شود. کرومیوم و وانادیوم در پوسته قاره ای کمیاب بوده و بایستی از لایه های نزدیک به جبه به درون پوسته، محلی که بریل امکان تشکیل دارد مهاجرت کند. در حالت عادی این مهاجرت به راحتی انجام نگرفته و نیاز به شرایط خاص زمین شیمی و زمین شناسی دارد.

انگشتر زمرد
انگشتر زمرد

 

نحوه تشکیل زمرد

با نظر به شرایط سخت تشکیل این سنگ قیمتی، دانشمندان با بررسی معادن در نقاط مختلف دنیا سه فرآیند تشکیل برای آن در نظر گرفته اند :

  • منشا پگماتیتی: تعدادی از نهشته های بریل در سنگ هایی با منشا آذرین درونی نظیر رگه های پگماتیتی و گرانیتی یافت می شوند. در این فرآیند ماگما کلیه محتویات لازم برای تشکیل زمرد را با خود به صورت محلول داشته که عمدتا به دلیل شرایط وزنی در بالای ماگما قرار گرفته اند. زمانیکه شرایط مکانی و سرعت سرد شدن مناسب فراهم باشد از ماگما در محیطی با درجه حرارت تقریبا 930-750 درجه فارنهایت و تحت فشاری برابر یک تا سه کیلو بار ( حود 7.5 تا 21.75 تن بر اینچ مربع ) و در مدت زمان طولانی، این گوهرسنگ متبلور می شود. زمردهای طبیعی امروزی صدها میلیون سال پیش تشکیل شده اند.
  • منشا هیدروترمالی: در مرحله هیدروترمال از سرد شدن ماگما، در صورتی که ترکیب آب های داغ هیدرترمالی با درجه حرارتی بالغ بر 300 تا 400 درجه سانتی گراد غنی از عناصر مورد نیاز برای ساخت این سنگ قیمتی باشد، این محلول ها به درون شکستگی ها و ترک ها تزریق شده و علاوه بر آلتراسیون هیدرترمالی که منجر به تغییراتی در سنگ های از پیش موجود می شوند، زمردهای منشوری شکل نیز تشکیل می شود.
  • منشا ماگماتیتی – دگرگونی : از آنجاییکه تعدادی از معادن زمرد دنیا در سنگ های دگرگونی نظیر میکاشیست ها دیده می شوند برخی محققین معتقدند که فرآیند دگرگونی ناحیه ای و تکتنو متامورفیسم نظیر تشکیل زون برشی در فراهم آوردن تماس مناسب Be با Cr و تشکیل زمرد نقش مهمی داشته است.

این محققین عقیده دارند که ترکیبی از مکانیسم های ماگماتیتی، هیدروترمالی و دگرگونی را بایستی برای تشکیل زمرد در پوسته متصور شد.

3.3/5 - (3 امتیاز)
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.

هدیه ویژه

کسب 30 امتیاز ارزشمند و ورود به لیست قرعه کشی
تنها با یک ثبت نام ساده