خانه حساسیت پوستی به زیورآلات

حساسیت پوستی به زیورآلات

admin
8 آذر 94

فلز نیکل شایع ترین عامل ایجاد حساسیت پوستی است. یون های نیکل به راحتی می توانند آزاد شوند و با برخی از فلزات دیگر و با پوست واکنش نشان دهند.

 

 

برای مثال بعضی از اشیایی که باعث ایجاد آلرژی نیکل می شوند شامل ساعت، زیورآلات، زیپ، کلید، سکه و … است .
آلرژی نیکل از طریق تماس مستقیم با پوست در یک دوره ثابت شروع می شود. زمانی که پوست به طور متدوال با نیکل تماس پیدا می کند این مشکل تکرار خواهد شد و به صورت طبیعی کسانی که به نیکل حساسیت دارند در معرض التهاب پوستی قرار می گیرند.
خطر التهاب پوستی نیز زمانی بیشتر می شود که فرد اغلب در تماس با آب، صابون، مواد آرایشی و سایر مواد تحریک کننده که باعث خشکی پوست شوند قرار گیرد.
علاوه بر نیکل، برنج و مس نیز باعث حساسیت برخی از پوست‌ها می‌شوند. دلیل این اتفاق اکسید شدن این فلزات به هنگام تماس با هوا و درنتیجه سبز شدن پوست بدن است.

 

فلز نیکل (nickel)

نیكل یك فلز سفید ـ نقره‌ای رنگ است كه در طبیعت یافت می‌شود و همراه با سایر فلزات می‌شود تا زیورآلات را بسازد یکی از خواص منحصر به فرد نیکل مقاومت در برابر سایش می باشد.

 

فلز نیکل

نیکل معمولاً در مواردی مانند:
جواهر سازی
بست های روی لباس مانند زیپ، دکمه
پول
تلفن های همراه
گیره کاغذ
کلیدها
قاب عینک
تجهیزات پخت و پز فولاد ضد زنگ
استفاده می شود.

 

 

آبکاری نیکل

آبکاری نیکل یکی از بهترین آبکاری های استیل ضد زنگ می باشد که از نظر مقاومت در برابر زنگ زدگی بسیار مناسب است. این نوع آبکاری مناسب بدلیجات می باشد، زیرا با سایش لایه بیرونی به راحتی پاک نمی شود.

 

علائم حساسیت به نیکل چیست؟

یک واکنش آلرژیک معمولاً طی 24-48 ساعت تماس با نیکل رخ می دهد. واکنش ممکن است بلافاصله پس از تماس با نیکل رخ دهد یا ممکن است بعد از استفاده مکرر از این فلز ایجاد شود.

علائم شامل:
جوش
ملتهب و قرمز شدن پوست
تکه های خشک که ممکن است شبیه سوختگی باشد
خارش
هنگامی که واکنش شدید است به صورت تاول ظاهر می شود

 

بهترین روش برای کنترل آلرژی نیکل اجتناب از هر چیزی که حاوی فلز باشد، است.

این آلرژی در زنان بیشتر از آقایان است و می تواند در هر سنی ظاهر شود بنابراین تنها راه جلوگیری از واکنش آلرژیک جلوگیری از تماس با محصولات حاوی نیکل است.

در صورت عدم تسکین علائم یا بدتر شدن آن ها در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. علائم شدید ممکن است شامل درد یا تاول هایی باشد که چرک می کند که می تواند نشان دهنده عفونت باشد و نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.

راه حل جلوگیری از حساسیت پوستی

-یکی از راه حل برای رفع این مساله استفاده از لاک ناخن (براق کننده) روی قسمت‌هایی مثل قفل یا گیره گردنبندها، گوشواره‌ها و پشت صفحه ساعت مچی است که می توان آن را کاملا با لاک ناخن پوشاند.

-هنگام استفاده از بدلیجات پوست کاملا خشک باشد و حدالامکان مدت زمان استفاده از این نوع زیورآلات را کاهش دهید.

-بهتر است همواره به‌جای کمیت به کیفیت توجه کرده و در هنگام خرید دیدی بلندمدت داشته باشید. محصولاتی با درصد خلوص بیشتر، عاری از انواع فلزات و آلیاژها هستند. به همین خاطر است که فلزاتی چون پلاتینیوم، نقره و طلا کمتر باعث حساسیت پوستی می‌شوند. فلزاتی چون طلا و نقره به دلیل کمیاب بودنشان قیمت بالاتری دارند.

در هنگام خرید طلا حتماً دقت شود که بر روی آن حداقل عدد ۷۵۰ حک‌شده باشد. عدد ۷۵۰ یا ۱۸ عیار نشان‌دهنده‌ی خلوص ۷۵ درصدی این فلز است. ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز شامل فلزاتی چون نقره و رنگ دهنده‌های فلزی می‌شود.

در هنگام خرید نقره نیز حتماً باید عدد ۹۲۵ بر روی آن حک شده باشد. این عدد نیز نشان‌دهنده‌ی خلوص نود و دو و نیم درصدی درصدی نقره است. گاهی اوقات طراحان به خاطر پایین آوردن قیمت زیورآلات به سراغ ترکیب نقره با سایر فلزات پایه، نظیر برنج و مس می‌روند. پس به این موضوع هم دقت داشته باشید.

4/5 - (1 امتیاز)
1
دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. mohsen گفت:

    بسیار سپاسگذارم بابت مقاله عالی تون