خانه علم گوهرشناسي چيست؟ گوهرشناس كيست و چه چيزي گوهر است؟

علم گوهرشناسي چيست؟ گوهرشناس كيست و چه چيزي گوهر است؟

admin
11 آبان 98

علم گوهرشناسي چيست؟

گوهرشناسی علمي است که به مطالعه در مورد گوهرها و مسائل بنيادين در ارتباط با آنها از قبيل: شكل، پيدايش، منشأ و مشخصات فيزيكي می پردازد که برای تعیین هویت گوهرها کاربرد دارند. برای شناخت اساسي این گونه مواد از مشخصاتی از قبیل؛ ساختار ناخالصي ها، شکل بلوری، مشخصات فيزيكي و شيميايي گوهرها استفاده می شود. این فاکتورها شامل اطلاعات کلی در مورد ساختار اصلی، بلورشناسی، ترکیبات شیمیایی و مشخصات فیزیکی و خواص آن در گوهرها است.

گوهرشناسي حرفه ای خود داراي درجاتی است، از جمله شناخت گوهرهای مصنوعي و آزمایشگاهی (گوهرهایی که منشأ طبیعی ندارند و ساخته دست بشر هستند). بطور قراردادی گوهرهای اورگانیک همانند کهربا، مروارید، مرجان و غیرکانیها نیز شامل موضوعات مورد توجه گوهرشناسی نیز می شوند.

 

گوهرشناس كيست؟

معني لغوي گوهرشناس (gemologist)، کسی است كه توانایی مشاهده و بررسی گوهرها را داشته و در مورد آن می تواند بحث كارشناسانه نماید.

 

گوهرشناس

چه چيزي گوهر است؟

معمولاً گوهرها داراي چهار فاكتور اصلی می باشند؛ دوام، كميابي، زيبايي و قابليت پذيرش (پسنديدگي) همچنین مي توان فاكتور پنجم را هم اضافه نمود كه آن هم (مد) است.

 

 

کلیه عوامل ذکر شده در فوق نسبي هستند، براي مثال كهربا كه دوام بسيار کمی داشته و چندان هم كمياب نيست ولي زيبايي زیادی دارد، به همین خاطر به عنوان گوهری بسيار زيبا مورد توجه قرار می گیرد.

از سوی دیگر، بیشتر ياقوت ها دوام بالايي دارند ولی ممکن است غير جذاب و ارزان باشند. زیرا که فقط درصد کمی از كل ياقوت های معدنی داراي رنگ خوب و زیبا بوده و لذا شرایط گوهر بودن را دارند. همینطور در مورد الماسها، اکثراً الماس هاي بدست آمده براي مقاصد صنعتي به كار مي روند و بدلیل اینکه زيبايي كافي ندارند جزء خانواده گوهرها محسوب نمی شوند.

 

گوهرشناسی در مجموعه گنجه

ما در مجموعه گنجه با بهره گیری از برترین امکانات علم گوهرشناسی قادر به ارزیابی و تشخیص انواع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی هستیم. نگین های قیمتی بعد از ارزیابی کیفی و فنی و تعیین اصالت در ویترین فروش قرار می گیرند.

Rate this post
0