خانه هفت فلز گران قیمت جهان

هفت فلز گران قیمت جهان

admin
8 آذر 94

هفت فلز گران قیمت جهان به واسطه مشخصه هایشان به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

 رودیوم، پلاتینیوم، طلا، اسمیوم و روتینیوم جزو فلزات گران قیمت طبیعی و فلزات گرانبها مصنوعی شامل دو فلز کالیفرنیوم و اسمیوم 187 است


فلزات گران قیمت طبیعی

رودیوم Rhodium

رنگ: نقره ای
قیمت به ازای هر گرم: 225/5
جزء نادرترین فلزات در سیاره ها است. ویژگی این فلز در قدرت انعکاسی قوی آن است. این فلز برای تولید جواهرات استفاده می شود. به طور کلی رودیوم شباهت به آلومینیوم دارد اما نسبت به آن خیلی سخت تر است. مقاومت شیمیایی آن فوق العاده بالاست. رودیوم یک کاتالیست بزرگ است. چنین خواصی در صنایع خودروسازی و شیمیایی بسیار مورد نیاز است.

رودیوم Rhodium

پلاتینیوم Platinum

رنگ: سفید نقره ای
قیمت به ازای هر گرم: 70 دلار
در گذشته ارزش این فلز از نقره کم تر بود که به دلیل آن کیفیت نسوز آن بود. امروز پلاتینیوم خالص یافت نمی شود. این فلز به واسطه آلیاژهای مختلف از طریق فرآیندهای پیچیده شیمیایی ایجاد می شود. امروزه بیش از قیمت واقعی باید برای خرید جواهرات پلاتینیوم هزینه کنند. علاوه بر این این فلز معمولا برای تولید تجهیزات پزشکی و الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاتینیوم Platinum

طلا Gold

قیمت به ازای هر گرم 30 تا 40 دلار
طلا محبوب ترین و شناخته شده ترین فلز گرانبهای جهان است. در طبیعت تنها در حالت خالص یافت می شود. این فلز به طور گسترده در صنعت الکترونیک، جواهرسازی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال خواص متمایز چنین فلزی آن را به ماده غیرقابل جایگزین در ساخت طلا و جواهر تبدیل کرده است.

طلا Gold

اسمیوم Osmium

رنگ: سفید نقره ای درخشان
قیمت به ازای هر گرم 19 دلار
این فلز گران بها را نمیتوان به صورت خالص در طبیعت یافت. ویژگی های آن، بوی خاص، مقاومت و شکنندگی بسیار بالا است. این ماده به عنوان کاتالیزور در صنایع شیمیایی استفاده می شود. علاوه بر آن در فارماکولوژی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسمیوم Osmium

روتنیوم Ruthenium

قیمت به ازای هر گرم 15 دلار
این فلز طبیعی خاکستری نقره ای است. این فلز بسیار نایاب است که بتوان آن را در داخل زمین پیدا کرد. خصوصیات کیفی آن شامل مشخصه مقاومت، شکنندگی و نسوز بودن آن است. تا به حال روتینیوم در حالت خالص یافت نشده است. خواص متمایز این فلز آن را در صنایع جواهرت، الکترونیک و شیمیایی ساخته می شود.

 


فلزات گران قیمت مصنوعی

کالیفرنیوم Californium

قیمت به ازای هر گرم 6/500/000 دلار
در حال حاضر چندین نوع از این ایزوتوپ ها وجود دارد. متداول ترین آن کالیفرنیوم 252 است. با توجه به قیمت باورنکردنی و خواص متمایز و ویژه آن، کالیفرنیوم رادیواکتیو از تمامی فلز های گران قیمت پیشی گرفته است. تنها یک گرم کالیفرنیوم، انرژی ای مطابق با قدرت راکتور تولید می کند. به طور کلی بیش از 5 گرم کالیفرنیوم تولید نمی شود. تولید سالانه چند میلی گرم است. این فلز در تحقیقات پزشکی و در زمینه فیزیک هسته ای کاربرد دارد.

اسمیوم Osmium187

قیمت به ازای هر گرم 5/200/000 دلار
دوره تولید آن بیش از نیمی از سال است. پودر اسمیوم 187 دارای رنگ تیره است و دارای سختی بالا در میان تمام مواد شناخته شده توسط بشر است. کاربرد علمی این فلز در حال مطالعه است.

3.4/5 - (9 امتیاز)
0